Vi sænker varmeprisen og sender 15 mio. kr. retur til kunderne

Vi sænker varmeprisen og sender 15 mio. kr. retur til kunderne

17. december 2025

Markant prisnedsættelse

Ringkøbing Fjernvarme kan sende en særdeles god nyhed til selskabets knap 4.900 kunder. Varmeprisen for 2025 sænkes markant fra 625 kr./MWh (aconto) til 450 kr./MWh som endelig afregningspris. Prisnedsættelsen betyder, at langt størstedelen af kunderne får penge tilbage.

I alt tilbagebetaler Ringkøbing Fjernvarme omkring 15 mio. kr. til forbrugerne, og kun knap 200 kunder vil på årsopgørelsen skulle betale et mindre beløb. De resterende 4.700 kunder får penge tilgode på årsopgørelsen. 

Beløbet bliver automatisk modregnet i første acontorate for 2026, som forfalder 1. februar 2026, og for mange kunder vil det betyde, at de kun skal betale lidt eller slet ikke noget på den første varmeregning i det nye år. 

Samtidig er der også gode nyheder for 2026. Her fastsættes acontoprisen til 562,50 kr./MWh, hvilket for de fleste kunder vil betyde, at de kvartalsvise varmeregninger i 2026 bliver lavere end i 2025.
For et standardhus vil varmeudgiften i 2026 være cirka 11.700 kr. om året, mens en standardlejlighed kan se frem til en årlig varmeudgift på omkring 7.200 kr.

Ros til medarbejdere og ledelse

Bestyrelsen i Ringkøbing Fjernvarme roser både ledelse og medarbejdere for en ekstraordinær indsats i et travlt år, hvor driften har skullet fungere sideløbende med opførelsen af det nye flisværk.

Det nye flisværk blev sat i drift den 1. oktober 2025 og har siden kørt testdrift med ganske få afbrydelser. Flisværket erstatter varmeproduktion fra gaskedler og bidrager dermed til at flytte varmeproduktionen væk fra fossile brændsler og over på flis fra lokale skove. Samtidig har et skarpt fokus på optimering af både køb og salg af strøm og systemydelser betydet, at årets resultat er blevet væsentligt bedre end det der var budgetteret.

Bestyrelsesformand Hans Markussen udtaler:
– Det er meget tilfredsstillende, at vi både kan sænke varmeprisen markant i 2026 og samtidig sende penge tilbage til næsten alle vores kunder. Det er resultatet af et stærkt og målrettet arbejde fra både ledelse og medarbejdere i et år, der har været præget af stor aktivitet og store projekter. Vi har i bestyrelsen fulgt projekterne tæt, men i sidste ende bygger det gode resultat på en stor indsats og et godt samarbejde i hele medarbejderflokken.

Direktør Martin Halkjær Kristensen supplerer:
– Det har været et travlt år med idriftsættelsen af flisværket, men vores medarbejdere har alligevel haft stort fokus på at optimere driften og produktionspriserne. Det er den indsats, der nu kommer kunderne direkte til gode – både i form af tilbagebetaling og lavere varmepriser fremadrettet.